Консультація для педагогів «Засоби ознайомлення дітей з основами безпеки»
Оскільки знання й навички безпечної поведінки потрібні дитині повсякчас, у будь-якій її діяльності, то й формування їх відбувається щодня у різних формах, за допомогою різних методів, прийомів і засобів. Для цього важливо створити у дитсадку відповідне розвивальне середовище.
Просторово-розвивальне ігрове середовище: щоб стимулювати пізнавальну активність дітей, вихователям слід насичувати ігрове середовище різними дидактично-ігровими посібниками з основ безпеки: альбомами «Небезпечні предмети в будинку», «Професія — пожежний», «Рятувальні служби», «Добрі й погані вчинки», «Горить — не горить»; дитячими малюнками, настільними іграми, наборами ілюстрацій, карток, різними видами театру, художньою літературою, атрибутами до сюжетно-рольових ігор тощо.
Таким чином ми надаємо дітям право вибору форми ознайомлення, спонукаємо до застосування знань з безпеки на практиці.
Позитивно-емоційне середовище: безпека дитини стосується і взаємин між дітьми, дорослими, батьками, що ґрунтуються на любові, довірі одне до одного. Тому педагоги мають у кожній ситуації показувати вихованцям наслідки їхньої неправильної поведінки, непродуманих вчинків, учити домовлятися, розуміти й поважати інших. Важливо також використовувати кожну можливість, щоб похвалити дітей за добрий вчинок, дотримання норм.
Предметно-ігрове середовище: навколишній світ — надзвичайно різноманітний, тому й предмети, які оточують дитину, мають різнитися властивостями, якостями, функціями. У кожній групі, як і у квартирі, є предмети та побутова техніка, які можуть бути небезпечними для дітей: розетки, голки, ножиці, виделки, ліки. Вихователь не повинен ховати їх, варто пояснити дітям небезпеку, що в них криється. Пізнаючи предметний світ, дитина навчається розрізняти небезпечні та безпечні для неї предмети, виокремлювати корисні та цікаві, освоює способи дій з ними, вчиться орієнтуватися у предметному світі через ігрову діяльність.
Середовище трудової діяльності: змалку дитина має опанувати правила безпеки під час виконання елементарних трудових дій. Для цього вихователі мають давати дітям доручення та стежити за правильністю їх виконання, виховувати самостійність і відповідальність. У дошкільнят формується необхідний рівень життєвої компетентності для безпечного перебування в навколишньому світі.
За систематичної, планової, поетапної, методично грамотної роботи педагогів у тісній співпраці з батьками дошкільнята зростають готовими до безпечного розв’язання життєвих ситуацій — у соціальному, предметному та природному довкіллі.